Je ziet het de afgelopen jaren steeds meer: bedrijven die fijne spullen met hun merknaam weggeven aan klanten en bezoekers. Deze give-aways worden steeds populairder. Ook voor bloggers, want zo kun je je naamsbekendheid vergroten en meer aandacht genereren. Maar hoe kun je dat doen? En welke give-aways zet je daar voor in? Hier 5 tips voor give aways voor bloggers.
1. Bedenk wat je wil bereiken met een give-away
Een give-away is natuurlijk superleuk, maar wat wil je er als blogger mee bereiken. Wil je meer publiciteit? Meer bezoekers? Wil je dat de bezoekers afbeeldingen van give-aways delen op social media?
Wil je daarbij give-aways aan veel mensen uitdelen? Of wil je bijvoorbeeld tien bijzondere give-aways weggeven tijdens een winactie? Als je aan veel mensen een give-away wil geven, kun je onder meer kiezen voor een pen. Wil je een bijzondere give-away? Denk dan eens aan een koffiebeker of een prachtige opvouwbare tas met jouw logo?
2. Wat voor give-away past bij je doelgroep
Dan is het natuurlijk ook goed om te bedenken wat bij je doelgroep past. Wat zouden ze leuk vinden om te krijgen? Als je weet dat je doelgroep houdt van tablets, dan zijn stylus pennen een idee. Houden ze van technologie? Dan zijn speakers en powerbanks misschien wel geschikt.
3. Bedenk hoe je give-away eruit gaat zien
Het is dan helemaal aan jou om te bedenken welke give-away je kiest en hoe dat eruit gaat zien. Heb je al een logo? Dit zou je als afdruk op de give-away kunnen gebruiken. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een ludieke tekst of een (rechtenvrije) afbeelding.
4. Vraag de mening van bezoekers over de give-away
Heb je een ontwerp? Vraag aan twee of drie bezoekers van je blog of website wat zij ervan vinden. Veel bezoekers willen zeker meedenken en geven graag hun mening. Zo kom je al snel te weten of de give-away bij jouw blog past. Zo niet, verwerk dan de op- en aanmerkingen van de bezoekers en maak een nieuw ontwerp.
5. Check bij de bezoekers of ze de give-away hebben ontvangen en wat ze daarvan vinden.
Heb je de give-aways ontworpen, besteld en heb je ze weggegeven tijdens – bijvoorbeeld – een winactie? Vraag aan de ontvangers of ze de give-away hebben ontvangen en wat ze daarvan vinden. Nog een idee? Misschien kunnen ze hun mening op hun social media kanalen delen. Zo kun je meteen checken of je give-away in de smaak valt en of je doel wordt bereikt. Succes!
Geef een reactie