Sommige schrijvers vinden het doodeng als hun boeken verfilmd worden, sommige voelen zich juist vereerd. Tot die laatste categorie behoort ook Peter James. James is een van de bestverkopende misdaadschrijvers van Groot-Brittannië. Dat succes dankt hij met name aan de manier waarop hij zijn protagonist Roy Grace een gezicht gegeven heeft.
>> ‘Grace’ is ook te zien bij Canvas en de NPO
Onorthodoxe methoden
Grace is een ervaren politieman die er soms nogal onorthodoxe methoden op na houdt. Hij schrikt er bijvoorbeeld niet voor terug een medium te raadplegen wanneer een zaak hopeloos vastzit. En dat strookt niet met de normen voor professioneel politiewerk van zijn superieuren. Grace is daarom tijdelijk van de straat gehaald en achter een bureau gezet. Daar moet hij zich buigen over cold cases en dat bevalt hem totaal niet; hij mist het echte politiewerk. Als hij de kans krijgt om collega Glenn Branson als adviseur van dienst te zijn, grijpt hij die dan ook met beide handen aan.
Verdwijning van een zakenman
De zaak waarover hij zich licht mag laten schijnen, is bepaald een bijzondere. Het gaat om de verdwijning van zakenman Michael Neward. Hij staat op het punt te trouwen met de mooie Ashley Haynes. Tijdens de vrijgezellenavond die aan die plechtigheid voorafgaat, halen zijn vrienden een macabere grap met hem uit: hij wordt naar een afgelegen plek in het bos gebracht, in een lijkkist gelegd en voor dood achtergelaten.
Geintje!
Het is de bedoeling hem daar een paar uur te laten zweten en hem dan weer tot het land van de levenden toe te laten. Maar zo ver komt het niet, want op de terugweg krijgen de vrienden een ongeluk. Drie van hem zijn meteen dood, een vierde overlijdt later in het ziekenhuis. En zo komt het dat niemand weet wat er met Michael gebeurd is en waar ze hem kunnen vinden. Voor de politie begint een race tegen de klok, al beseffen ze dat lange tijd niet.
Succesauteur van het verkeerde soort
‘Dead Simpel’ was James’ debuut en het boek zette hem meteen op de kaart. Sindsdien verschenen nog zestien romans met Roy Grace in de hoofdrol, waarvan ook de tweede, ‘Looking Good Dead’, is verfilmd. Of er meer romans tot crime serie worden gepromoveerd, zal met name afhangen van de ontvangst van deze twee. Die was goed genoeg, niet minder maar ook niet meer. Ik weet nog dat helemaal weg was van de claustrofobische sfeer in ‘Dead Simpel’, maar die komt in de serie niet echt over. Het verhaal is onderhoudend; that’s it.
Ook het personage Roy Grace blijft wat vlakjes, maar dat ligt ook aan de manier waarop Peter James het heeft opgebouwd. Een echt round character is hij nooit geworden. Ik heb de ontwikkeling in zijn oeuvre nog een tijdje gevolgd, maar op den duur begonnen zijn boeken me te vervelen. De enscenering werd me te gelikt. Peter James is voor mij een succesauteur van het verkeerde soort geworden. Te veel effectbejag.
En het cijfer?
Al met al heb ik me met de eerste Grace-verfilming heus niet verveeld, maar de Britse crime series-industrie heeft betere producten voortgebracht. Als ik een cijfer moet geven, dan niet meer dan een 7. Ruim voldoende dus. Ik ben benieuwd naar dat tweede verhaal.
Deze miniserie kun je zien bij NPO Plus
Geef een reactie