• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • BLOG
  • Home
  • Privacy
  • Over Scriptgirl.nl

Scriptgirl.nl

TV, thrillers & fashion

  • Boeken
    • Detectives & Thrillers
    • Biografie
    • True Crime
    • Jeugdboeken
  • Film & TV
    • Serielijstjes
    • Amazon Prime Video
    • BBC First
    • Netflix
    • NPO Start Plus
    • Videoland
  • Mode & Lifestyle
  • Eurovisie & Muziek
    • Eurovisiesongfestival 2020
  • …&Zo

Review: In ‘Guilt’ is niets wat het lijkt

23/04/2020 By Bert Peene Leave a Comment

  • Like
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn

‘Het is best een leuke serie, maar niet echt bijzonder,’ oordeelde mijn vrouw nadat wij de eerste aflevering van de Britse miniserie ‘Guilt’ hadden gezien en ik kon ze moeilijk ongelijk geven. Maar ik wist ook dat zij vaak wat voorbarig is met haar oordeel, dat je sommige series even een paar afleveringen moet uitzitten om tot een heel andere mening te komen. Dat bleek ook hier het geval. Want ‘Guilt’ blijkt uiteindelijk – nou, eigenlijk al vanaf aflevering twee – een verhaal vol twists & turns, waarin alles anders is dan het op het eerste gezicht lijkt te zijn. En dat geldt net zo goed voor de meeste personages.

Guilt

Het begint allemaal als de broers Max en Jake McCall ergens in een van de buitenwijken van Edinburgh een man aanrijden. Hij is op slag dood. Bijzonder vervelend natuurlijk, zeker omdat de heren de nodige alcohol genuttigd hebben. Ze komen namelijk van een bruiloft.

Maar het lot lijkt ze gunstig gezind. Getuigen zijn op dit late uur in geen velden of wegen te zien, de woning van het slachtoffer ligt er verlaten bij en dat brengt Max op het idee de man naar binnen te dragen en in een stoel te zetten. Wie hem daar vindt, moet dan tot de conclusie komen dat hij in zijn stoel is overleden. Als bovendien blijkt dat de man terminale kanker had, kunnen ze ook nog eens hun geweten het zwijgen opleggen: ze hebben hem eigenlijk uit zijn lijden verlost. Eind goed al goed.

Althans, zo lijkt het, want als Max de volgende dag naar de ‘crimescene’ terugkeert en daarbij ook een bezoekje brengt aan de buurvrouw, vertelt die hem met een uitgestreken gezicht dat zij alles gezien heeft. Dat is natuurlijk een tegenvaller. Aan de andere kant: wie zal nou een oud, bijziend vrouwtje geloven? Nee, ‘nothing to worry about’, verzekert hij Jake. Dat was dus het punt waarop mijn vrouw tot haar eerste, zuinige oordeel kwam. Dat zij vanaf de tweede aflevering zonder aarzelen bijstelde.
Want uiteindelijk blijkt alles en iedereen anders dan het op het eerste gezicht lijkt.

Veel dreiging

Je wilt nu waarschijnlijk weten wie en wat precies, maar dat zou tot onverantwoord ‘spoilen’ leiden (als dat werkwoord al bestaat). Ik beperk me daarom tot het vermelden van enkele gebroken neuzen, een
gezwollen oogkas en een heuse ontvoering. En dreiging, heel veel dreiging, zeker vanaf aflevering drie.

Eigenlijk is er maar één die honderd procent authentiek is en dat is Jake (vooruit, die geef ik dan maar weg). In tegenstelling tot Max worstelt hij nog iedere dag met schuldgevoelens; daaraan ontleent de serie dan ook waarschijnlijk haar titel. En dat blijkt uiteindelijk een aardige voorspeller
van hoe het verhaal afloopt. Want al is de leugen nog zo snel … De rest kun je zelf wel aanvullen.

Typecasting

‘Guilt’ maakt nog maar weer eens duidelijk hoe belangrijk het is serieus werk te maken van typecasting. De rol van Max bijvoorbeeld wordt vertolkt door Mark Bonnar en dan weten de liefhebbers van Britse series al wat ze mogen verwachten. Want Bonnar speelt altijd de Foute Man, de loser, en dat doet hij ook nu; met overtuiging. Ook Ellie Haddington, die je misschien nog kent van (onder andere) Foyle’s War, is weer op haar best. Als Eng Oud Wijf, want die rol past haar het best. Ook het spel van Jamie Sives, die de rol van Jake McCall speelt, mag hier zeker niet ongenoemd blijven.

Teleurstellend einde

Al met al hebben van deze serie genoten, al moet gezegd dat het einde ons enigszins teleurstelde. Maar dat hadden we ook weer kunnen weten, want als je zo veel verwikkelingen in een verhaal van slechts vier afleveringen stopt, kun je niet alle draden even goed afhechten. Noem dat een
minpuntje. Maar dan wel een van de weinige.

‘Guilt’ is beschikbaar op DVD. Op dit moment is de serie (nog) niet op een streamingplatform te zien.

Post Views: 4.280

Meer lezen?:

  • Wat een fijne thriller: In het niets - Christian White
    • Twitter
    • Facebook
    • LinkedIn
    Wat een fijne thriller: In het niets - Christian White
  • Vanaf 30 oktober op BBC Two: de Britse serie Guilt
    • Twitter
    • Facebook
    • LinkedIn
    Vanaf 30 oktober op BBC Two: de Britse serie Guilt
  • Review: serie 'Box 21' blijkt doos van Pandora te zijn
    • Twitter
    • Facebook
    • LinkedIn
    Review: serie 'Box 21' blijkt doos van Pandora te zijn

Filed Under: Featured, Film & TV, Review Tagged With: BBC Scotland, Guilt, Mark Bonnar, recensie, review, serie

About Bert Peene

Bert Peene schrijft al sinds hij lezen kan; nou ja, bijna dan. Eerst over moderne Nederlandse literatuur, vervolgens over crime novels – inderdaad, Britse thrillers hebben zijn voorkeur – en tegenwoordig vooral over misdaadseries. Van het genre ‘KRO-detectives’ vooral, maar Scandi- thrillers kunnen hem ook best bekoren. Daarnaast schrijft hij voor meerdere tijdschriften over managementliteratuur.

Reader Interactions

Geef een reactie Reactie annuleren

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Primary Sidebar

Zoeken

Mis niets!

De nieuwste boeken en films en updates over jouw favoriete series rechtstreeks in je mailbox!

Check hier de social media van Scriptgirl.nl

Follows
  • Facebook
    922 Followers
  • Twitter
    2.6k Followers

Nieuwste berichten

  • vierde seizoen van BorgenHet vierde seizoen van Borgen vanaf 2 juni op Netflix
  • Peaky BlindersNieuw op Netflix in juni 2022
  • Oekraïne - StefaniaDe finale van het Eurovisiesongfestival 2022: gaat Oekraïne echt winnen?
  • Trigger PointLeuk! Nieuwe series bij de NPO in juni 2022
  • Life & BethVanaf 18 mei op Disney+: de serie Life & Beth

Recente Reacties

  • Rinus Nagtegaal on Nederlandse serie Tweede Hans is vanaf 29 april te zien op NPO1
  • Maarten on Oorbellen voor mannen!
  • B,G,Vanhove on Vanaf 5 mei op BBC First: de serie Agatha Christie’s Why Didn’t They Ask Evans?
  • Irene on Weer een heerlijke Lynley: Iets te verbergen – Elizabeth George
  • S22 on Nu op Netflix: de serie Les 7 Vies de Lea

Populairste blogs

  • ER Weer te zien op RTL8: de ziekenhuisserie ER 99 views
  • Why didn't they ask Evans Vanaf 5 mei op BBC First: de serie Agatha Christie’s Why Didn’t They Ask Evans? 84 views
  • vierde seizoen van Borgen Het vierde seizoen van Borgen vanaf 2 juni op Netflix 60 views
  • Trigger Point Leuk! Nieuwe series bij de NPO in juni 2022 58 views
  • Palpito Nu op Netflix: de Colombiaanse serie Pálpito 53 views

Footer

  • Boeken
    • Detectives & Thrillers
    • Biografie
    • True Crime
    • Jeugdboeken
  • Film & TV
    • Serielijstjes
    • Amazon Prime Video
    • BBC First
    • Netflix
    • NPO Start Plus
    • Videoland
  • Mode & Lifestyle
  • Eurovisie & Muziek
    • Eurovisiesongfestival 2020
  • …&Zo

Schrijf ons

Heb je een vraag voor ons, wil je een nieuwtje met ons delen of heb je zin om een gastblog te schrijven?
Stuur Scriptgirl.nl dan een berichtje via info[AT]scriptgirl.nl

RSS Op de hoogte blijven?

  • Het vierde seizoen van Borgen vanaf 2 juni op Netflix 15/05/2022
  • Nieuw op Netflix in juni 2022 14/05/2022
  • De finale van het Eurovisiesongfestival 2022: gaat Oekraïne echt winnen? 13/05/2022

Copyright © 2022 · Scriptgirl.nl