Veel mensen hebben de serie al lang gezien, maar heb je ‘t gemist? Dan goed nieuws, want vanavond begint namelijk het eerste seizoen van The Newsroom op Canvas. Het kijken waard; dit is een góede serie. Kan ook niet anders als je bedenkt dat de man achter The West Wing – Aaron Sorkin – deze serie bedacht en deels schreef.
The Newsroom
In The Newsroom draait het om ‘t fictieve nieuwsprogramma ‘News Night’ op het eveneens fictieve Atlantis Cable News (ACN). Jeff Daniels vertolkt de rol van presentator Will MacAvoy. Een moeilijke man die het leven van zijn medewerkers behoorlijk zuur kan maken. Maar als op een dag zijn uitvoerend producent vertrekt én ook nog eens de helft van het Newsnight team meeneemt, heeft MacAvoy een groot probleem.
De zenderbaas komt al snel met vervanging: de nieuwe uitvoerend producent MacKenzie McHale. Een klein dingetje: McHale is de ex van MacAvoy. En als ze dan ook nog een jonge producer met zich meebrengt, staat MacAvoy helemaal op ontploffen.
Toch is MacAvoy maar op een ding gebrand en dat is het brengen van kwaliteit in plaats van commercieel nieuws. Daarmee kunnen ze zich onderscheiden van andere nieuwszenders. En aangezien de tijd dringt vanwege een dreigende milieuramp in Mexico, krijgt het nieuwe team één kans om zich te bewijzen. Lukt het ‘t amper ingewerkte nieuwe team om gedegen journalistiek werk te verrichten?
Historische gebeurtenissen
Komt die milieuramp in Mexico je bekend voor? Dat klopt, want in iedere aflevering komen historische politieke en maatschappelijke gebeurtenissen aan bod. De kernramp in Fushima, de Arabische lente, Osama bin Laden … Veel herkenbare gebeurtenissen en namen komen voorbij.
Al draait het stiekem ook om de relaties tussen de hoofdrolspelers. Zo liggen MacAvoy en McHale regelmatig met elkaar in de clinch en hebben de andere leden van het team ook hun eigen problemen.
Research op nieuwsredacties
De reden dat de serie zo realistisch oogt ( voor Amerikaanse begrippen dan ) is dat Sorkin tijdens zijn research periode veel tijd heeft doorgebracht op nieuwsredacties van FOX, CNN, MSNBC en TruTV. Ook voerde hij gesprekken met verschillende bekende nieuwslezers en producenten. Twee vragen vormden daarbij de basis: “Hoe zou de ideale nieuwsuitzending eruitzien?” en “Wat houdt je tegen om dit te maken?”
Tweede seizoen
Het resultaat is The Newsroom. En ondanks dat recensenten verdeeld waren over het eerste seizoen (de serie zou cynisch, belerend en overschat zijn) bleek ‘t een leuk succes voor zender HBO die besloot om de serie te verlengen met een tweede en derde seizoen. Overigens werden deze seizoenen veel beter ontvangen door de pers.
Maakt dat maakt niet uit. Als jij houdt van een serie met scherpe dialogen, onderwerpen die net wat dieper gaan en fijne acteurs, dan zit je bij The Newsroom op je plek. En voor de mensen die ‘m nog niet hebben gezien? Zap vanavond naar Canvas en dompel je onder in The Newsroom. Voor je het weet word jij ook een nieuwsjunkie.
The Newsroom is vanaf woensdag 15 juni iedere werkdag te zien rond de klok van tien of elf uur ( check iedere dag even je tv gids voor de exacte tijd) op Canvas.
Geef een reactie