Ik zou het graag willen, maar ik ben niet de meest gestructureerde persoon die er op deze aardbol rondloopt. Kleding slingert rond, sommige rekeningen van vorig jaar moet ik nog steeds opbergen en ik ben al maandenlang mijn favoriete vest kwijt. Maar het ergste? Die chaos verspreidt zich nu ook naar mijn … mailbox. Nog een ding dat ik op moet ruimen. Ik word er gek van.
Eerlijk gezegd begrijp ik niet hoe andere mensen dat doen. Hebben zij overal systemen voor? Of zit het gewoon in de genen dat het automatisch gaat? Ik vind het echt het zoveelste wereldwonder dat mensen soms zó opgeruimd kunnen zijn.
Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik tot nu toe het best in chaos gedij. Juist als ik opruim kan ik na die tijd niets meer vinden en duurt het maximaal een uur voor ik weer allemaal troep om me heen heb verzameld.
Maar zoals ik al zei: de chaos heeft zich nu uitgebreid naar mijn mailbox. Alles komt namelijk binnen op mijn gmail adres. Mailtjes, persberichten, nieuwsbrieven, facturen, aanvragen … Je kunt het zo gek niet bedenken of het komt binnenrollen.
Gelukkig heeft Google een gedeelte van het werk voor mij gedaan en de binnenkomende mail in drrie categorieën opgedeeld. Primair ( klinkt niet heel sexy), sociaal en reclame. Daar kan ik het mee doen. Helpt wel een beetje. Maar mijn inboxen zijn nog steeds overvol.
Ooit heb ik wel les gehad op mijn voormalige werkplek door een trainer. Eerst legde hij uit hoe we onze werkzaamheden konden structureren. Daar haakte ik al af omdat dit een coach bleek te zijn die uitspraken deed als ‘heel goed’ en ‘hier komen we verder mee.’ Ook was hij erg van de ‘inspiratie’ en de ‘motivatie.’ Bovendien was hij dol op woorden als ‘klankbord’ en ‘levensdoelen.’
Kortom, de man had alle coachingsboekjes wel érg letterlijk genomen. Na tien minuten had ik al zin om in lachen uit te barsten. Heel kinderachtig, maar dat effect hebben dat soort coaches op mij. Helaas was mijn toenmalige coördinator – een iets té gestructureerde knettergekke controlfreak – helemaal weg van de man.
We kregen zelfs persoonlijke begeleiding van ‘m. Even voelde ik me weer zeven toen ik aan hem mijn opgeruimde bureau en mijn opgeruimde mailbox moest laten zien. ‘En hoe voel je je zelf nu?’ vroeg hij quasi-belangstellend terwijl hij zijn zoveelste kop koffie weg werkte. ‘Heel opgeruimd,’ antwoordde ik nog. Dat was het antwoord dat-ie horen wilde.
Uit rebellie heb ik daarna een grote chaos gemaakt van mijn bureau en mijn mailbox.
Maar wat ik nu doe is geen rebellie meer. Nu ben ik gewoon een chaoot die geen tijd en zin heeft om dingen op te ruimen. Maar zo kan het niet langer. Het moet anders. Volgend weekend heb ik – en dat is al even een tijdje geleden – tijd over. En in die uren ga ik opruimen, want zelfs een chaoot als ondergetekende raakt in deze chaos dingen kwijt.
En ja, daar mag je mij aan houden. Zolang je die coach maar niet op mij afstuurt. Dan ben ik even niet meer zo opgeruimd.
>> Misschien kan ik van ene Sarah Howe ( zie foto) nog wat inspiratie opdoen.
Ik heb vorig jaar het boek Getting Things Done gekocht (en gelezen), dat is een mooi systeem voor als je achterop raakt en het overzicht kwijt bent. Op zich heb ik niet de hele methode gevolgd maar kon ik er wel een aantal bruikbare tips uithalen.
Wat ik dan ook tegenwoordig doe is iedere avond in max. 30 minuten (langer mag niet) mijn post en administratie sorteren. Soms doe ik ook een 10-minuten-mailcheck. Dan ga ik in 10 minuten (langer mag niet en daardoor kan ik dus niet blijven treuzelen) door mijn mailbox en moet ik alles gescand hebben op ‘ga ik niet lezen’, ‘beantwoord ik meteen’ en ‘ga ik eens voor zitten in het weekend’ (kan ook handig met het sterretjes-systeem van m’n Gmail).
Anyways, wie het overzicht kwijt is en door de bomen het bos niet meer ziet kan ik GTD echt aanraden!
He, wat een goede tips. Het boek ken ik niet, maar lijkt me extreem handig. Ik ga ‘m aanschaffen en lezen. Hopelijk wordt mijn leven dan iets georganiseerder 😉 Dank!