Er mag dan wel een economische crisis gaande zijn, dat betekent niet dat de Nederlanders geen geld over hebben voor het goede doel. Vooral de actie Serious Request op 3FM lukt het al jaren om iedereen geld te laten geven. Dit jaar proberen ze Nederland te mobiliseren om oorlogsmoeders in Afrika te helpen. En dat lukt aardig goed. D’r zijn zelfs al miljoenen opgehaald. En dat wordt vast meer …
Moeders in oorlogsgebieden
Dit jaar staat de studio – lees: Het Glazen Huis – in Leiden. Het goede doel? Het Rode Kruis dat het geld gebruikt om de levens van moeders in oorlogsgebieden een beetje beter te maken. Dat alleen al is een actie waard. En met nog één dag te gaan staat de tussenstand nu op 3.128.049 euro. De ervaring leert dat de laatste dag – die eindigt op kerstavond – altijd zorgt voor een record-opbrengst. Dat zal de drie DJ’s in het Glazen Huis vast deugd doen. Gerard Ekdom, Coen Swijnenberg en Timur Perlin draaien natuurlijk niet voor niets non-stop plaatjes in het Glazen Huis. Zonder eten en zonder al teveel slaap.
>> Lees alles over het ontstaan van Serious Request
Maar de actie is niet louter serieus. Aan de tv-beelden te zien is het één en al gezelligheid. Dat geldt trouwens ook voor de sfeer in de studio. Om die DJ’s een beetje wakker te houden en de luisteraars nog een beetje te vermaken, komen ook dagelijks allerlei bekendheden ‘t huis inwandelen. Voor ludieke acties, om geld te geven of persoonlijke bezittingen die ze laten veilen. De opbrengst gaat natuurlijk allemaal naar ‘t goede doel.
The Lost Boy
Maar ook de luisteraar thuis kan meedoen. Zo kan je een plaat aanvragen, een sms sturen of gewoon deze single kopen. Is geschreven door de Amerikaanse singer-songwriter Greg Holden die bevriend is met verslaggever Eric Corton ( hij doet dagelijks verslag in Serious Request over zijn reportages over oorlogsmoeders). De beste man schreef dit naar aanleiding van het boek ‘What is The What.’ Als je ‘t nummer niet hebt gehoord, gewoon even downloaden. Want de opbrengst van deze plaat gaat naar … Serious Request natuurlijk.
Ode to the Bouncer
Natuurlijk is Serious Request niet af zonder de enige, echte theme. En dat is Ode to the Bouncer van The Studio Killers geworden. Wordt tot nu toe het meeste aangevraagd en dat is logisch. Als je Gerard Ekdom tijdens dit nummer ziet losgaan op een skippybal, dan wil je het nummer nog vaker horen. Gewoon aanvragen. Kunnen we ervoor zorgen dat morgen ook weer een record-opbrengst kan worden gemeld. Dan wordt het nog eens een fijne kerst. Ook voor moeders in oorlogsgebieden.
Geef een reactie