Dat ik van shoppen hou, weet zo’n beetje iedereen die mij een beetje kent. Al geef ik er steeds minder aan uit. De stukken die iets duurder zijn, zijn meestal goede basics waar ik een paar seizoenen mee uit de voeten kan. En de rest? Die koop ik tegenwoordig in de sale. Het wordt zelfs – niet schrikken – een heuse sport.
Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik vroeger – en dan heb ik het over een jaar of tien geleden – niet héél goed was in het scoren van koopjes. Ik was altijd net te laat. Story of my life toentertijd. Met als gevolg dat mijn favo items al weg waren of dat het simpelweg niet meer in mijn maat verkrijgbaar was. En dan kocht ik altijd weer dingen van de nieuwe collectie. Ook leuk.
Vreemd genoeg ging het in het buitenland altijd veel beter. Misschien ook omdat ik d’r ook uitermate snel bij was als daar de uitverkoop begon. In sommige andere landen hebben ze daar – in tegenstelling tot Nederland – nog bepaalde data voor.
Zo scoorde ik in Italië ooit eens een paar fantastische witte laarzen ( draag ik nu nog steeds ) voor héél weinig. Het was het laatste paar. Ook kocht ik in Antwerpen eens een fantastisch jurkje van DVF voor praktisch niets en werd ik in Berlijn blij van een reuze afgeprijsd topje dat ik écht gedragen heb tot de gaten er bijna in vielen. Met nadruk op bijna ( Ik doe dan weer niet aan kleding met gaten. Zelfs niet als ‘t hip is).
Ik kon het wel. Alleen wilde het in Nederlandse winkels nog niet zo lukken.
Vreemd genoeg keerde het tij met de opkomst van de webshops. Zo ben ik geabonneerd op nieuwsbrieven van allerlei verschillende webshops die in diezelfde nieuwsbrieven lieten weten wanneer de sale begon. Verschrikkelijk handig. Van tevoren hield ik in de gaten welke items ik graag wilde kopen, vervolgens ging ik op de eerste dag van de sale naar de site, kocht het en tadaaa!
Het werd een heuse sport.
Maar die sport werd ook voortgezet in winkels voor kleine ukkies nadat de Muppet werd geboren. Die groeit namelijk als kool. Ze groeit zo snel dat ze sommige kledingstukken maar een paar keer aanheeft. Niet erg, maar dan koop je geen shirts van dertig euro – als je begrijpt wat ik bedoel. En zowaar – leuke merkkleding kopen voor een baby voor geen geld? Het kan.
Ik kreeg er zowaar een beetje gevoel voor. Zoveel gevoel zelfs dat ik op een mooie zaterdag in december de Boss-store in Groningen inliep omdat er met grote letter SALE op de deur stond. Het bleek de eerste dag, er was nog veel keus en mijn maat was d’r nog. En zo verliet ik de winkel met een fantastisch blauw tijdloos blazertje voor de helft van het geld.
Thank you very much.
Vervolgens spotte ik in een schoenenzaak een paar bontgevoerde laarsjes mét hak ( zoveel leuker dan Uggs) die eerst nog 150 euro kosten en nu weg gingen voor 30 euro. Ik kon mijn ogen niet geloven. For the record, die heb ik ook meegenomen. Ze lopen overigens heel fijn. Dat U dat even weet.
Nu loopt de sale op z’n eind, maar toch besloot ik nog even te kijken in één van mijn favoriete schoenenwinkels in Sneek. Vorig jaar had ik daar nog hele fijne grijze enkellaarsjes met strik zien staan. Te leuk, te mooi en vooral veels te duur. Stiekem wist ik wel dat ze natuurlijk al lang waren uitverkocht. Dacht ik. Want ze stonden er wel. Met 70% korting.
Ik kon weer mijn ogen niet geloven.
Was dit nu het effect van de crisis? Van de opmars van de webwinkels? Of had ik er gewoon iets meer gevoel voor gekregen? Waarschijnlijk een beetje van alle drie. Hoe dan ook, opeens werden die veels te dure laarsjes best heel betaalbaar. Ik was zo blij als een kind. Zo oppervlakkig kan ik zijn. En toen ik later ook nog fijne kleding voor de Muppet met 70% korting vond, wist ik dat shoppen in de sale écht een heuse hobby was geworden.
Wel zo fijn, want de kleding van de Muppet kost alleen maar meer geld, de crisis gaat gewoon nog even door en iedereen moet op de centen letten. Maar een beetje kopen is dan ook wel weer goed voor de economie. En shoppen in de sale is beter voor mijn bankrekening. Alleen nu die grotere schoenenkast nog. Eens even kijken of die ook in de sale is.
Geef een reactie